سود کسب و کار وندینگ دستگاه خودکار فروش

آیا واقعاً میتوان از کسب و کار وندینگ (دستگاه های خودکار فروش کالا) سود کسب کرد؟

سوالی که اکثر مشتریان ما قبل از خرید و حتی هنگام عقد قرارداد میپرسند:
آیا کسب و کار وندینگ واقعاً سود دارد؟ سود وندینگ ماشین (دستگاه خودکار فروش کالا) چقدر است؟
جواب کلی این سوال این است: بله، شما میتوانید در کسب و کار وندینگ سود کسب کنید. اما نه به آن آسانی که فکر میکنید!

باید برنامه داشته باشید!

همانند هر کاری در زندگی، شروع کسب و کار وندینگ (دستگاه های فروش خودکار کالا) نیز به زمان، تلاش، هزینه، صبر و برنامه مدون و اصولی نیاز دارد. به طور کلی کسانی که میخواهند وارد بیزینس وندینگ شوند به دو دسته تقسیم میشوند:

۱- گروهی که در کنار کار اصلی خود به یک کار پاره وقت می اندیشند که بتواند کمک خرج مناسبی بدون درگیری زیاد باشد.

۲- گروهی که میخواهند به صورت تمام وقت به این کسب و کار رو بیاورند.

فرقی نمیکند که شما عضو کدام گروه باشید، اگر به صورت منطقی و اصولی پیش روید و پیش از شروع، تحقیقات مبسوط انجام دهید، مطمئناً سود نیز خواهید داشت.

منظور از اینکه میگوییم برنامه داشته باشید و حساب شده کار کنید چیست؟

بگذارید با مثال برای شما توضیح دهم: برای مثال شما از شرکت ایکس یک دستگاه وندینگ خرید میکنید. این شرکت به شما یکسال خدمات گارانتی، آموزش های اولیه برای کار و امور اپراتوری دستگاه را ارائه میدهد و حتی شاید شما را در پیدا کردن محل های مناسب برای نصب دستگاه یاری رساند. تا اینجای کار خوب است و شما میگویید تمام شد! اما این بخش آسان ماجراست! تا اینجا شما فقط پول پرداخت کرده اید و کاری نکردید! کار شما تازه شروع میشود.

در زیر برخی از ملزومات برای کسب سود از کسب و کار وندینگ آورده شده است.

۱تهیه اجناس با قیمت مناسب

شما باید توانایی آن را داشته باشید که مواد غذایی داخل دستگاه را به قیمت عمده تهیه کنید. شما را نمیدانم اما شخصاً اگر دستگاه اتومات فروشی و یا اصلاً هر فروشنده ای یک آبمیوه ۱۰۰۰ تومانی را بدهد ۱۱۰۰ تومان نمیخرم! صرف اینکه شما یک دستگاه لوکس دارید دلیل بر توجیه گرانتر فروختن اجناس نیست بلکه برعکس اگر میخواهید از دستگاه استفاده شود باید قیمت هایتان حتی مناسب تر از بوفه ها و مغازه ها باشد. به این فکر کنید که عابربانک ها برای دریافت وجه نقد از شما کارمزد کم میکردند، یعنی مثلاً اگر ۲۰۰۰۰ تومان از دستگاه میگرفتید دستگاه از حساب شما ۱۰۰۰ تومان نیز کارمزد کم میکرد. به نظر شما چند درصد مردم باز هم از این دستگاه ها استفاده میکردند؟.

مراقب باشید در این دام نیفتید. اگر نمیتوانید اجناس با قیمت مناسب ارائه کنید برای شما یک پیشنهاد دارم: وارد بیزینس وندینگ نشوید!!!. پس اگر میخواهید مشتریان از شما خرید کنند باید اجناس را به قیمت عمده خریداری کنید و به قیمت روی جلد بفروشید. گرانفروشی راه کسب سود نیست!!!.

۲مکانی برای انبار اجناس

شما باید مکانی برای انبار داشته باشید. یک دستگاه وندینگ تنقلات و نوشیدنی سرد حداقل ۲۵ نوع محصول ارائه میدهد. این یعنی شما حداقل ۲۵ کارتن سایز متوسط جنس باید بخرید و انبار کنید. پس حتماً محلی را برای انبار داشته باشید. اگر طبقه بندی داشته باشید حدود ۶ متر کفایت میکند. اگر نه بیشتر!

۳رسیدگی مناسب به دستگاه

شما باید هر روز، دقت کنید، هر روز به دستگاه خود سر بزنید. این هیچ ربطی به این ندارد که من فلان دستگاه وندینگ را که بسیار کیفیت خوبی دارد را خریداری کردم که نیاز نباشد هر روز به آن سر بزنم. شما هر روز باید بخش هایی از دستگاه به خصوص فنرها و دستگاه کارتخوان را چک کنید و شیشه دستگاه را تمیز کنید و دستگاه را کاملاً شارژ کنید. اهمیت این موضوع در آن است که مشتریان شما بدانند دستگاه شما همیشه در بهترین وضعیت آماده خدمت رسانی است.

۴اجناس را با تحقیق انتخاب کنید

شما باید بدانید که مشتریان شما چه کالاهایی را بیشتر نیاز دارند و بر اساس آن محصولات داخل دستگاه را انتخاب کنید. برای این موضوع شاید نیاز باشد هنگام سر زدن به دستگاه با برخی از آنان رو در رو صحبت کنید و از آنها نظرخواهی کنید. شما روزانه حداکثر ۳۰ دقیقه در کنار دستگاه هستید و این خود شناخت مشتریان و مشکلات آنها در استفاده از دستگاه وندینگ را سخت میکند. راه های جایگزین مثل شماره تلگرام یا تماس مستقیم میتواند به این امر کمک کند.

۵دستکاه مناسب و مقرون به صرفه بخرید

در خرید دستگاه دقت کنید. برای شروع نیازی نیست دستگاه خیلی گرانی بخرید. البته این بدان معنا نیست که دستگاهی بخرید که دائماً خراب شود. خرابی دستگاه به جز مشکلاتی که برای شما ایجاد میکند، باعث بی اعتمادی استفاده کنندگان نیز میشود. همچنین نیازی نیست ماژول های زیادی روی آن نصب کنید. مثلاً برخی مشتریان ما میگویند میخواهیم کارتخوان، دستگاه دریافت اسکناس و سیستم دریافت و پرداخت سکه روی دستگاه نصب شود. حقیقتاً همه اینها با هم نیاز نیست و هزینه های جانبی زیادی به بار می آورد. به اندازه ای هزینه کنید که مطمئن باشید سرمایه گذاری شما در طول مدت یکسال بازمیگردد.

جمع بندی

کسب و کار وندینگ سود خوبی دارد اما آسان نیست. رسیدگی به دستگاه وندینگ بسیار مهم است. این دستگاه ها جز در اول وقت و برخی موارد غیر قابل پیشبینی در کل نیاز به حضور فیزیکی شما ندارد و این میتواند روحیه بخش ترین قسمت کسب و کار وندینگ باشد.

اگر تصمیم گرفته اید وارد این زمینه شوید، بی تعارف بگویم یک فرد خوشفکر هستید. اما باز هم به تجربه دریافته ام انسان های خوشفکر کم تحمل هستند!. پس پیش از شروع یک قدم به عقب برگردید همه جوانب را یکبار دیگر بررسی کنید و سپس اقدام کنید.

در این مطلب قصد ترساندن شما را نداشتم فقط میخواستم بدانید کسب و کار وندینگ این نیست که “دستگاه را میگذارم و خانه مینشینم و حسابم را چک میکنم!”. اما اگر تلاش و صبر داشته باشید به شما اطمینان میدهم در مدت نسبتاً کوتاه میتوانید شیرینی تلاش و صبرتان را بچشید. من نیز برای شما و تمام کسانی که قصد راه اندازی کسب و کار جدیدی دارند آرزوی موفقیت دارم.

هر گونه کپی و برداشت از این متن تنها با رضایت کتبی شرکت آرکا سدید و ذکر منبع و درج لینک مطلب از سایت آرکا-سدید بلامانع است.

وبلاگ مرتبط

ارسال دیدگاهآدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.