نکاتی برای موفقیت در کسب و کار وندینگ

مهمترین نکات در کسب و کار وندینگ (دستگاه های فروش خودکار کالا)

در راه اندازی هر کسب و کاری، نکات ظریف و بسیاری وجود دارند. اما همیشه چند نکته هستند که مهمتر جلوه میکنندآرکا –سدید سعی کرده در این مقاله به بررسی مهمترین نکات برای موفقیت در کسب و کار وندینگ یا به اصطلاح انگلیسی آن Vending Business بپردازد.

۱مکان جایگذاری دستگاه وندینگ (دستگاه اتومات فروش کالا)

اولین و مهمترین نکته در مبحث دستگاه های اتومات فروش، پیدا کردن مکان مناسب برای دستگاه است. این نکته آنقدر مهم است که اگر از قدیمی های این صنعت بپرسید سه نکته مهم برای موفقیت در بیزینس وندینگ به من بگویید، این جواب را خواهید شنید: مکان، مکان، مکان!!!. شما ممکن است بهترین و شکیل ترین دستگاه وندینگ را به قیمت زیادی بخرید و در مکانی نصب کنید که ترافیک نفر چندانی نداشته باشد و یا کنار آن دکه های اغذیه فروشی وجود داشته باشند. نتیجه بسیار تاسف بار خواهد بود!. اما یک خبر خوش! در ایران به علت فراگیر نشدن این صنعت، شما مکان های بسیار مناسب و خوبی را به راحتی پیدا کنید. فقط چند نکته را در نظر بگیرید:

اولاً دستگاه را باید جایی قرار دهید که به خوبی دیده شود. در این عامل نوع دستگاه شما نیز مهم است. در خرید دستگاه وندینگ دقت کنید که دستگاه ویترینی وسیع و جذاب داشته باشد. مشتری باید به خوبی از فاصله چند متری نظرش به دستگاه و مواد داخل آن جلب شود.

ثانیاً ترافیک خوبی داشته باشد. ترافیک یعنی تعداد نفراتی که روزانه از محلی که دستگاه اتومات فروش کالا نصب شده رفت و آمد میکنند. در بحث ترافیک مدت زمان توقف افراد بسیار مهم است. برای مثال یک دانشکده را در نظر بگیرید که حدود ۴۰۰ نفر دانشجو، استاد و کارمند روزانه در آن رفت و آمد میکنند و هر دانشجو حداقل برای یک کلاس (۲ ساعت) در آنجا توقف دارد. از طرف دیگر یک ایستگاه مترو را در نظر بگیرید که روزانه حدود ۱۰۰ هزار نفر در آنجا عبور و مرور میکنند و مدت توقف هر نفر حدود ۳ دقیقه است. به نظر شما کدام محل برای قرار دادن دستگاه فروش خودکار مناسب تر است؟ شاید باورش کمی سخت باشد اما دانشکده ۴۰۰ نفری مکان مناسب تری از ایستگاه مترو ۱۰۰ هزار نفری است!. مدت زمان توقف افراد را در بحث ترافیک حتماً در نظر بگیرید. دستگاه را در جایی بگذارید که افراد فرصت دیدن و استفاده از آن را داشته باشند.

ثالثاً نفراتی که در آن محل حضور دارند از آن استفاده کنند. بگذارید با مثال برای شما توضیح دهم. قرار دادن یک دستگاه فروش نوشیدنی و تنقلات که روی آن سیستم پرداختی کارتخوان نصب شده در یک مدرسه ابتدایی که حدود ۱۰۰۰ نفر در دو شیفت در آن محل رفت و آمد میکنند و هر نفر حداقل ۴ ساعت را در مدرسه میگذراند اشتباه است!. ترافیک خوب است و همه دستگاه شما را خواهند دید. اما شما چند دانش آموز ابتدایی را میشناسید که کارت بانکی عضو شتاب داشته باشد و از آن مهمتر بتواند از دستگاه استفاده کند؟!.

۲دستگاه مناسب و قیمت مقرون به صرفه

خرید دستگاه وندینگ کار راحتی نیست به خصوص در ایران. شرکت های محدودی در این زمینه فعالیت میکنند و در تمام شهرها هم فروشنده دستگاه وندینگ وجود ندارد. بهترین راه اینترنت است. آنچه میخواهید را از گوگل بپرسید! شما ابتدا باید بدانید دستگاه را برای چه محلی نیاز دارید؟. چه نوع دستگاه وندینگ برای کاربری شما بهترین بهره را دارد؟. سپس با جستجو در اینترنت و تماس با شرکت های مختلف از محصولات آنها و قیمتها مطلع شوید. پیشنهاد ما تماس تلفنی یا ملاقات حضوری است. اینگونه شما بهتر میتوانید سوالات خود را بپرسید و فروشنده نیز بهتر میتواند کارایی های دستگاه خود را به شما ارائه دهد.

کلیت کار تمام دستگاه ها یکی است. برای مثال دستگاه وندینگ قهوه و نوشیدنی گرم، بعد از انتخاب محصول و پرداخت وجه، نوشیدنی گرم در اختیار مشتری میگذارد!. اما ویژگی ها و تفاوت های ظریفی در تمامی دستگاه ها وجود دارد. برای مثال برخی دستگاه ها تنها از لیوان های خاصی پشتیبانی میکنند که فقط میتوانید از خود فروشنده تهیه کنید. یا در برخی دستگاه ها شما باید خودتان قهوه یا دیگر نوشیدنی ها را در لیوان بریزید و بعد در دستگاه قرار دهید!. و خیلی نکات دیگر.

۳خدمات خوب ارائه کنید

وفاداری مشتری در هر کسب و کاری مهم است. در بحث وندینگ مهمتر است چرا که هنوز راه زیادی تا متداول شدن این دستگاه ها در ایران وجود دارد. به مشتریانتان خدمات و کالاهای خوب و مناسب آن جامعه آماری ارائه کنید. تخفیف رو کالاها همیشه برای مشتری ها جذاب بوده و هست. حتماً سطل های مناسبی برای زباله در کنار دستگاه در نظر بگیرید. همچنین شماره ای برای انتقال نظریات و مشکلات استفاده مشتریان از دستگاه بر روی دستگاه قرار دهید. به مشتریان دلگرمی دهید که گر چه حضور فیزیکی ندارید اما آمادگی پشتیبانی و پاسخگویی به آنها را دارید.

نکته آخر:

شما اگر یک دستگاه خودکار فروش کالا با قیمت مناسب را خریداری کنید و آن را در مکان مناسب قرار دهید در عرض سال اول دستگاه هزینه های خریداری و نصب را به شما بازمیگرداند.

اگر میخواهید وارد کسب و کار وندینگ شوید و نیاز به راهنمایی دارید ما آمادگی داریم شما را در این زمینه راهنمایی کنیم. آرکا – سدید سعی میکند با رعایت انصاف شما را در خرید دستگاه وندینگ راهنمایی کند. ما یکی از فروشندگان دستگاه های فروش خودکار کالا در ایران هستیم، اما یقیناً تنها شرکت فعال در این زمینه نیستیم.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد.

این مطلب توسط بخش تولید محتوای شرکت “آرکا سدید صنعت ایرانیان” تهیه شده است.

هر گونه کپی و برداشت از این متن تنها با رضایت کتبی شرکت آرکا سدید و ذکر منبع و درج لینک مطلب از سایت آرکا-سدید بلامانع است.

وبلاگ مرتبط

ارسال دیدگاهآدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.